Wat zou Martin doen? – Nic Stone

Iris1927 views

Word je anders behandeld door de politie op basis van je ras? Natuurlijk hoop je van niet, maar er zijn incidenten die het tegendeel bewijzen. In Wat zou Martin doen? van Nic Stone wordt je meegenomen naar de wereld van Justyce McAllister, waar dit dagelijkse kost is.

Racisme

Justyce haalt hoge resultaten op school, is aanvoerder van de debatclub en hij mag volgend jaar naar Yale. Maar dat doet er allemaal niet toe als een politieagent handboeien rond zijn polsen sluit. Uiteindelijk wordt Justyce weer vrijgelaten, zonder verdere aanklachten (en ook zonder excuus), maar het incident houdt hem bezig. Justyce McAllister komt er achter dat racisme te vinden is op iedere straathoek. Hij vraagt zich dus af: Wat zou Martin doen?
Martin verwijst natuurlijk naar Martin Luther King, een van de meest prominente leden van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Martin Luther King had een enorme invloed op de rechten van de Afro-Amerikanen, en ook op Justyce in Wat zou Martin doen?. Hij start een project, waarin hij brieven over zijn eigen leven schrijft, gericht aan Martin.

Woede

De situatie met de politieagent opent de ogen van Justyce voor het racisme in het dagelijks leven. Van in het klaslokaal tot zijn moeder, racisme komt óveral voor. Het sluimert onder de oppervlakte, maar Justyce weigert het om nog langer zijn ogen te sluiten. Dit zorgt voor een aantal aanvaringen, tot het escaleert. Justyce is getuige van een schietpartij die, anders dan in The Hate U Give, niet volledig beschreven wordt. Wat zou Martin doen? is wel opgebouwd rondom deze gebeurtenis, maar de gebeurtenis zelf wordt maar in drie woorden beschreven:

PANG.

PANG.

PANG.

Maar naast het racisme weet Wat zou Martin doen? ook andere YA-onderwerpen aan te snijden, zoals verliefdheid en het aanmelden voor een universiteit. Maar toch zijn deze thema’s ondergeschikt aan het thema dat Stone wil aankaarten in Wat zou Martin doen?. Het boek maakt me een beetje boos – over de situatie van Justyce, maar ook het grotere plaatje buiten de wereld die Stone geschetst heeft, boos over de realiteit.
Helaas voelde het boek een beetje afgeraffeld, de losse eindjes worden allemaal snel afgesloten en veel vragen blijven onbeantwoord. Wat zou Martin doen? had, wat mij betreft, wel 100 pagina’s meer mogen hebben.