Wie is Maud Dixon? – Alexandra Andrews

Iris657 views
Wie is Maud Dixon - recensie Readalicious

Droom je van meer? Zou je zelfs zo ver gaan om een andere identiteit aan te willen nemen? In Wie is Maud Dixon? is Florence klaar met haar onbeduidende baan als redactieassistent en haar leven. Haar moeder heeft haar altijd ingeprent dat ze meer kan, maar wat dan? Wanneer Florence een nieuwe baan krijgt als assistente van Maud Dixon, het pseudoniem van een bestsellerauteur, hoopt ze dat dit haar nieuwe kans is. Maar dat loopt dan anders…

Ambitie

Ben jij tevreden met je leven, of zou je meer willen? Florence is opgegroeid met het idee dat ze de slimste in de ruimte is, iets wat door haar moeder constant werd ingeprent. Maar is dit niet een bekend fenomeen onder millennials? Gelukkig gaat Andrews niet verder in op dit cliché, wat vooral werkt als achtergrond voor Florence.

Florence werkt als redactieassistent maar zou het liefst zelf schrijver zijn. Na een affaire met de directeur wordt ze ontslagen, maar dan krijgt ze een nieuwe kans als de assistent van Helen Wilcox, de schrijfster achter het pseudoniem Maud Dixon. Florence is onder de indruk van Helen en ziet haar als haar voorbeeld. Ze wil leren schrijven, maar ook koken en leven als Helen. De adoratie spat van de pagina’s, bijvoorbeeld in het hoofdstuk waarin Helen haar leert coq au vin te maken.

Onderzoeksreis

Dan vertrekken Helen en Florence samen naar Marokko, om onderzoek te doen naar Helen’s volgende roman. Andrews beschrijft de stad Marrakesh en de souk gedetailleerd, waardoor het lijkt alsof je er zelf rondloopt. Toch is de stad niet meer dan een achtergrond, want in de praktijk wordt er weinig onderzoek gedaan voor de roman van Helen. Door de proloog is de nieuwsgierigheid van de lezer al gewekt. Hierdoor is er een onderhuidse spanning die sluimert: wat gaat er gebeuren en wanneer? Maar het is vooral zonde dat de achterflap al helemaal de clue weggeeft, hierdoor was het verhaal minder spannend dan het had kunnen zijn.

Leugens

Florence raakt betrokken bij een auto-ongeluk. Wanneer ze wakker wordt, denkt men dat ze Helen is en de echte Helen is verdwenen. Meteen speelt Florence met het idee om te doen alsof ze Helen – en dus ook Maud Dixon – is. Maar het blijkt al snel moeilijk om deze leugen vol te houden en ze drogeert zelfs iemand haar kan ontmaskeren. Zal Florence dit bedrog volhouden? Het karakter van Florence is onsympathiek maar je voelt toch begrip voor haar, omdat ze in de slachtofferrol wordt gezet door Andrews. Toch weet de lezer dat dit geen goed idee is, en dat het fout is waar Florence mee bezig is.

Dan blijkt dat Helen meer op haar kerfstok had dan Florence had verwacht, en ze komt steeds verder in een web van leugens verstrikt. Maar als Helen ineens weer op de stoep staat, neemt het verhaal een andere wending. Wie bedriegt nu wie? Wat is waarheid en wat is fictie? Florence en Helen blijken qua karakter meer gemeen te hebben dan Florence dacht.

De plot zit sterk in elkaar en er is duidelijk nagedacht over de details, maar helaas was de ontknoping niet zo verrassend, doordat het al grotendeels op het achterflap is verklapt. Toch weet het karakter van Florence in de ontknoping nog te verrassen. Andrews weet met Wie is Maud Dixon? een intrigerende thriller neer te zetten.

Uitgeverij: Cargo
Vertaler: Hi-en Montijn