Wij zijn de wolven – Evie Wyld
De Bass Rock, de majestueuze rotsformatie aan de Schotse kust, is niet het enige ruige in Wij zijn de wolven. Op een geraffineerde manier weet Evie Wyld haar karakters te schetsen tegen de achtergrond van de rotsen.
Onderdrukking van vrouwen
Aan het begin van de achttiende eeuw vlucht Sarah weg wanneer ze ervan wordt beschuldigd een heks te zijn. In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog moet Ruth wennen aan een nieuw huis, een nieuwe omgeving en een nieuwe echtgenoot. Zestig jaar later staat dat huis leeg. Vivian, rouwend om haar pasgestorven vader, zoekt haar weg in de eigendommen van Ruth en ontdekt haar eigen plaats in de familiegeschiedenis.
Deze vrouwen hebben niet alleen de Schotse rots gemeen: misbruik en onderdrukking door mannen, in meer en minder ernstige vormen, is een terugkerend thema in Wij zijn de wolven. De vrouwen worden in het verhaal worden allemaal geconfronteerd met de grillen van het mannelijk geslacht. Van seksueel misbruik door je eigen man, onder het mom ‘je bent toch m’n vrouw’, tot fysieke aanvallen, tot dreigende berichten na een romantische avond die onprettig afliep.
Wyld laat zien dat deze rolverdeling tussen man en vrouw van alle tijden is – deze onderdrukking zorgde in het verleden voor heksenjachten, maar is ook in het heden pijnlijk aanwezig. Maar ook de bagatellisering weet Wyld treffend neer te zetten – “zo zijn mannen nou eenmaal”. Deze grimmige gebeurtenissen maken Wij zijn de wolven tot een zeer beklemmend boek.
Naast de drie vrouwen is er nog een vierde verhaallijn, een van wisselende perspectieven van verschillende vrouwen. Ook deze verhalen zijn beklemmend, ook zij worden onderdrukt en misbruikt door mannen in hun omgeving. Deze vele gezichten zijn inwisselbaar, maar hun verhalen lijken veel op elkaar.
Alcohol
De vrouwen hebben nog wat gemeen: ze zijn dol op een glaasje. Meer dan eens schenken ze de ene na andere whiskey, brandy of gin voor zichzelf in. Waarom ook niet, met deze uitzichtloze situaties. Sarah is op de vlucht voor de heksenjacht, maar zelfs tijdens haar vlucht moet ze uitkijken. Wie is nu de vriend en wie is de vijand? En Ruth is getrouwd met een weduwnaar, maar hij moet opvallend vaak en veel overwerken. Ze betrapt hem met een andere vrouw, maar hij gooit het op haar drankgebruik. En Viviane weet niet wat haar plek in de wereld is: ze blijft in rondjes lopen en heeft de dood van haar vader nooit goed verwerkt. De mannen zijn de oorzaak van de problemen van de vrouwen, en hun oplossing is alcohol.
Conclusie
Met Wij zijn de wolven weet Wyld een zeer beklemmende roman neer te zetten, een gehuld in mist met de sfeer van Brontë’s Wuthering Heights. Tegen het decor van de Bass Rock spelen zich gruwelijkheden af waar de meeste vrouwen van moeten rillen, maar die helaas levensecht beschreven zijn. Een zeer indrukwekkend boek!
Uitgeverij: De Bezige Bij
Vertalers: Roos van de Wardt, Astrid Huisman
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.