KinderboekenNon-fictieRecensiesYoung Adult

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes – Elena Favilli en Francesca Cavallo

Iris2217 views

Er zijn van die boeken waarvan je denkt ‘die móet ik gewoon hebben!’ Dat was voor mij het geval met Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes, een boek met 100 verhalen over bijzondere vrouwen. Met rolmodellen zoals Coco Chanel, Marie Curie en Jane Austen is dit het perfecte boek om geïnspireerd te raken over wat wij als vrouw allemaal kunnen doen. Bijkomend voordeel: het is ook een onwijs leuk boek om voor te lezen!

Crowdfunding

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes begon als project op Kickstarter. Met 13.454 mensen uit 75 landen had het een grote achtervang, maar ondertussen wordt er al gesproken over 20.025 sponsors in het dankwoord van de Nederlandse eerste druk. De namen van deze mensen staan ook in het boek, in ‘De eregalerij van rebellen’. Het is een inspirerend concept: honderd vrouwen, honderd inspirerende verhalen voor jonge (en iets oudere) meiden. En ook super leuk: er komt nog een deel twee aan! Klik hier voor de link van het tweede deel.

Kinderboek

Het boek is geschreven als een kinderboek, met op iedere pagina een nieuw kort verhaaltje. Alle inspirerende vrouwen hebben hun inspirerende levensverhaal op één pagina staan, met ernaast een mooie illustratie. De verhalen zijn in een verhalende vorm geschreven, zodat het echte bedtijdverhaaltjes zijn. Niet meer dan eens begint een verhaal met ‘Er was eens…’ De informatie wordt gebracht in korte, eenvoudige zinnen, zodat ook de kleinste rebelse meisjes het kunnen lezen. Voor een wat oudere lezer is deze stijl wel even wennen natuurlijk.

onceuponatime

Thema’s

De informatie in Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes is soms wat schaars en de verhalen lijken express niet te veel informatie te bevatten. Begrijpelijk voor een kinderboek, maar soms is het wel jammer. Bij sommige vrouwen is het hierdoor wat minder duidelijk hoe veel ze hebben betekend voor onze samenleving. Wel worden er door de opzet veel thema’s aangekaart die in kinderboeken maar zijdelings passeren, zoals depressie (Virginia Woolf), rassenscheiding (Rosa Parks) en natuurlijk feminisme en de onderdrukking van vrouwen.

genderequality emma watson

Al met al is Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes een aanrader voor jezelf en alle rebelse meisjes én jongens die je kent. Het is inspirerend om te zien wat de vrouwen in het boek hebben waargemaakt, en het boek is prachtig vormgegeven met de illustraties. Een aanwinst voor je boekenkast!

Eindoordeel: vier sterren