De Dysasters – P.C. Cast & Kristin Cast

Iris1044 views

Voor de fans van Marvel die na Endgame treuren om een tekort aan superhelden, goed nieuws! P.C. Cast & Kristin Cast hebben een boek geschreven met nieuwe superhelden om van te houden: De Dystasters. Dit boek bevat niet alleen een supertof verhaal, maar ook prachtige tekeningen, waardoor De Dysasters ook iets weg heeft van een stripverhaal.

Bijzondere ontmoeting

Foster Stewart heeft altijd geweten dat ze anders is. Praten met planten en het beheersen van wolkenformaties zijn geen dingen waar de meeste zeventienjarigen mee bezig zijn. Het leven van football-ster Tate Taylor is perfect. Hij heeft nooit nagedacht over zijn ‘extra’ vaardigheden. Welke quarterback zou geen nachtzicht willen?

In de nacht van hun eerste ontmoeting brengt een dodelijke tornado Foster en Tate bij elkaar. Hun ontmoeting is een cliché: de knappe quarterback valt voor het meisje dat hij nog niet kent. Het hele stadje waar Tate is opgegroeid wordt met de grond gelijk gemaakt, en samen met Foster slaat hij op de vlucht. Deze hele gebeurtenis is nogal over de top opgeschreven, en het is nogal ongeloofwaardig dat Tate hierna zomaar in de auto stapt bij een onbekende.

De elementen

De plot van De Dysasters klinkt interessant; tieners kunnen de elementen beheersen omdat er voor hun geboorte met hun embryo’s is geëxperimenteerd. Foster en Tate kunnen bijvoorbeeld de lucht sturen, en samen gaan ze op zoek naar de andere koppels die gecreëerd zijn. De experimenten hadden alleen beter uitgelegd mogen worden en blijven heel erg op de oppervlakte. Ook over de precieze aard van hun vermogens is veel speculatie mogelijk, en veel elementen in De Dysasters lijken gewoon niet goed uitgewerkt.

Karakters

De karakters in De Dysasters zijn helaas ook niet al te verrassend: Foster is de koppige maar mooie held die sterker is dan ze dacht. Over het algemeen komt ze voornamelijk over als een bitch, ‘Onverwacht’ smelt ze toch voor de stoere quarterback, die naast stoer ook slim en gevoelig is. Het enige karakter wat ik écht leuk vond, was de opa van Tate. Deze oude man is echt badass en is beter uitgewerkt dan de andere karakters.

De romantiek tussen Foster en Tate is wel leuk beschreven, ondanks dat het onwijs cliché is. Hoe Tate haar benadert en Foster in haar waarde laat, is mooi beschreven en kunnen veel jongens nog wat van leren.

Het allerbelangrijkste wat een vrouw je kan geven is haar vertrouwen. Verdien dat eerst en dan zul je een liefde winnen die eeuwig zal duren. Vertrouwen is gebaseerd op respect. En als je haar niet met respect behandelt, heb je niets bij haar te zoeken.

Al met al las De Dysasters lekker weg en is het een leuk boek voor fans van superhelden, maar de auteurs hebben nog wat steken laten vallen. Dit is deel één van de vier, dus wellicht gaat het volgende deel dieper in op de experimenten. Wat meer worldbuilding en een beter opgezet achtergrondverhaal zijn geen overbodige luxe. Ik ben wel benieuwd naar de andere koppels en hun verhalen.