Het Boek van Stof (La Belle Sauvaga I) – Philip Pullman

Iris2223 views

Een tijdje terug vertelde ik dat Het boek van stof van Philip Pullman was aangekondigd, waar ik héél erg benieuwd naar was. En ik had heel veel geluk, want we kregen een berichtje van uitgeverij Prometheus of we Het boek van stof wilden recenseren. Maar natuurlijk!

Voordat het allemaal begon…

Meer dan twintig jaar na Het gouden kompas schreef Pullman dit boek, over de jonge Lyra. Zoals we gewend zijn van Pullman introduceert hij een nieuwe held: Malcolm Polstead. Deze nieuwsgierige jongen woont in de buurt van een klooster, waar een klein baby’tje wordt verzorgd: Lyra. Op een dag komen de handlangers van het Magisterium hem opzoeken, en ze willen alles over Lyra weten. Nietsvermoedend gaat Malcolm op onderzoek uit en raakt langzamerhand verstrengeld in een gevaarlijk complot.
Ondertussen is er een storm op komst, en een overstroming dreigt. Deze overstroming zal ieders leven op zijn kop zetten. Maar Malcolm is niet te stoppen en is bereid alles op alles te zetten om baby Lyra te redden.

Herkenning

Voor de échte fans is het heerlijk dat Pullman weer terug gaat naar de magische wereld die hij heeft gecreëerd, maar ook wanneer je niet bekend bent met Het gouden kompas is het boek goed te volgen. Pullman geeft toch nog een keer uitleg over de wereld die hij heeft geschapen, bijvoorbeeld over de waarheidsmeter. Dit is ook voor de die-hard fans zeer prettig, want jaren na de eerdere delen is een opfrissing van het geheugen niet overbodig. Ook zijn er verwijzingen naar Lyra in de toekomst:

Tien jaar na deze avond, en dan weer tien jaar later, zou Lyra zich verwonderen over de kleuren in de vacht van die daemon.

Dit is erg sterk van Pullman, het is goed te zien dat hij – ondanks de lange periode tussen het schrijven van de eerdere boeken en deze – nog goed onderzoek heeft gedaan naar hoe zijn wereld in elkaar zit.

Nieuwe held

Net zoals in de Noorderlicht trilogie introduceert Pullman een jonge held: Malcolm. Net als Lyra is hij nieuwsgierig, intelligent en dapper. Hij wil graag weten hoe alles werkt en hoe de wereld in elkaar zit, waardoor hij een erg goede observator is voor de lezer. Door omstandigheden wordt Malcolm meegesleept in geheimen, waarvan het soms duidelijk is dat hij niet precies weet wat er gaande is. Als lezer wil je hem graag behoeden voor het kwaad dat op de loer ligt.

De sympathie zit ook in hoe Malcolm met de andere karakters omgaat. Het is al snel duidelijk dat hij geeft om baby Lyra op een manier zoals alleen een kind dat kan doen: vol overgave en zonder enige twijfel. Maar vooral in de interactie met Alice, waarin het meer dan eens duidelijk wordt dat Malcolm nog jong en onervaren is, weet het karakter sympathie op te wekken bij de lezer. Het is vertederend om te zien hoe Malcolm om gaat met zijn omgeving.

Er zijn van die boeken die je niet uit wíl lezen, omdat je simpelweg niet wilt dat het boek stopt. Dit was voor mij het geval met Het boek van stof. Ondanks dat Pullman er stevig de vaart in houdt legde ik regelmatig het boek neer om te voorkomen dat ik afscheid moest nemen van zijn wereld. Met de combinatie van de goede worldbuilding met herkenningspunten naar de eerdere delen, het tempo dat precies juist blijft en de sympathieke held wist Pullman mijn hart weer te veroveren.

Eindoordeel: vijf sterren