Kill the Boy Band – Goldy Moldavsky

Iris2184 views

Heb je ook een poster van de Backstreet Boys boven je bed hangen? Heb je alle cd’s van One Direction of kan je alle nummers van 5 Seconds of Summer meezingen? Dan kan je je vast vinden in de hoofdpersoon van Goldy Moldavsky’s Kill the Boy Band. Zij is namelijk megafan van The Ruperts, en samen met haar vriendinnen heeft ze een plan bedacht om ze te ontmoeten. De meiden boeken een hotelkamer in het hotel waar de jongens verblijven in de hoop ze tegen te komen. Maar dit loopt allemaal wat anders wanneer ze per ongeluk een van de jongens van de boyband ontvoeren…

Meer dan vanille-ijs in de zomer

Moldavsky duikt in de wereld van boybands, fangirls en fanfiction in Kill the Boy Band. De meiden zijn niet zomaar fan van de boyband, maar zijn geobsedeerd. De hoofdpersonage zegt er zelfs over:

Ik hield echt van The Ruperts, honderd keer meer dan van vanille-ijs in de zomer, positieve reacties op mijn fanfics of een goede jaren-tachtigfilm ontdekken die ik nog niet ken.

De plot is een soort droom (of nachtmerrie) van iedere fangirl: boek een kamer in het hotel waar je idool verblijft om ze zo te ontmoeten. Maar dan ontvoeren ze per ongeluk een van de leden van de boyband. Eerst genieten ze met volle teugen. Ze bekijken alle privé foto’s op zijn telefoon en gebruiken zijn sleutel om in de kamer van de jongens te kijken. De plot is zo over de top dat het bizar is om te lezen en de lijn tussen fan en freak wordt steeds dunner.

Naamloos hoofdpersonage

Het hoofdpersonage uit Kill the Boy Band blijft het hele boek naamloos. Ze stelt zich voor met aliassen – voornamelijk namen van fictionele karakters uit jaren-tachtigfilms. Alles en iedereen wordt met naam genoemd, behalve zijzelf. Het hoofdpersonage heeft een moreel kompas en wil Rupert P. laten gaan, maar maakt deze belofte niet hard. Ze is niet zo dapper als er verwacht wordt. Veel contemporary YA-karakters hebben toch een soort ‘heldenrol’, maar Goldavsky doet niet mee met deze trend.

Internet

Onze vriendschap speelde zich vooral af in Twitter-DM’s en whatsappjes. Dat klinkt misschien vreemd, maar leg het een willekeurige Ruperts-fan voor en ze zal meteen beamen hoe belangrijk internet voor ons was.

Een andere reden waarom het hoofdpersonage naamloos blijft is omdat ze haar verhaal online doet. Bij de politie werd ze niet geloofd, dus daarom post ze het online. Ze wordt beschermd door de anonimiteit van het internet – de plaats waar de fangirls samenkomen. Ironisch genoeg, want het internet maakt het juist voor de objecten van de fangirls – in dit geval The Ruperts – steeds moeilijker om normaal te functioneren in de samenleving. Het internet is waar de fangirls hun fanfictie schrijven en de twitteraccounts van de jongens volgen, om ze vervolgens te kunnen stalken.

Met Kill the Boy Band zet Moldavsky een hilarisch, bizar verhaal neer over de wereld van de fangirls. Maar het verhaal loopt – net zoals de plot – uit de hand, waardoor het eerder bizar dan grappig is. Desondanks schetst ze een scherp beeld van de moderne fangirls – “fandom is een gecompliceerde cultuur” – en Moldavsky weet deze cultuur te ontrafelen.

Eindoordeel: drie sterren.