Onverschrokken – Lesley Livingston

Iris1759 views

The Gladiator & Spartacus meets Katniss & Tris”. Althans, dat is hoe Onverschrokken van Lesley Livingston wordt aangeprezen. Maar is deze YA roman deze vergelijking waard? Is Fallon net zo stoer en heldhaftig als Katniss en Triss? Volgt Livingston de gebaande paden met haar vrouwelijke held of slaat ze een nieuw pad in?

Fallon is als dochter van de koning voorbestemd om strijder te worden, net zoals haar zus, die heroïsch ten onder is gegaan in de strijd. Op haar zeventiende verjaardag wil Fallon niets liever dan dat haar vader haar beëdigd als strijder en dat haar grote liefde Mael haar vader om haar hand vraagt. Maar haar vader heeft besloten om haar uit te huwelijken. Na een schokkende gebeurtenis in het bos wordt Fallon gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept naar Rome. Maar daar blijkt dat ze opvallend goed kan vechten…

De plot is goed opgezet; de spanning wordt geleidelijk opgebouwd en alles klopt. Soms gebruikt Livingston erg lange, gedetailleerde zinnen om alles duidelijk te maken, waardoor je even af kan dwalen. Hierdoor wordt de wereld van Fallon wel goed neergezet en leeft het boek echt. Onverschrokken is goed geschreven en het is geen boek om even weg te leggen. Deze YA-roman lees je in één zit!

Originele namen

De namen van de karakters in Onverschrokken zijn bijzonder en niet-standaard. Het is leuk dat de namen ook iets over de karakters zeggen, bijvoorbeeld ‘Fallon’ betekent ‘afstammeling van een heerser’. Dit is goed van toepassing op haar, omdat ze de dochter van de koning is. Ook de naam ‘Mael’ betekent ‘prins’, en beide namen hebben een Ierse/Gaelic achtergrond. Wanneer Fallon in Rome aankomt, leert ze mensen kennen uit die streek. De namen die Livingston aan deze karakters heeft gegeven hebben weer een Grieks/Italiaanse oorsprong bijvoorbeeld ‘Achillea’ die verwijst naar de Griekse held Achilleas, en ‘Gaius’ betekent ‘geluk’. Hierdoor is het duidelijk dat Livingston goed onderzoek heeft gedaan naar de achtergrond van haar karakters.

De vrouwelijke held

Fallon is de zoveelste vrouwelijke held in het YA-genre. Na Katniss, Trish en vele anderen lijkt ook Livingston mee te gaan in deze trend. Fallon is eigenwijs, sterk, zelfredzaam maar heeft toch een zachte kant. Haar karakter is goed geschetst, maar is niet nieuw in het genre.
Ook de gebeurtenissen in haar liefdesleven zijn vrij voorspelbaar: vanaf de eerste pagina’s is het duidelijk dat ze iets voor Mael voelt maar nog in de ontkenningsfase is. Vooral op het moment dat hij tegen haar zegt:

“Ik zal op je wachten, Fallon, zolang het nodig is”

trapt Livingston een open deur in. Eerlijk gezegd vond ik het naast cliché ook een beetje cringe-worthy. Haar crush op de vijand is ook geen grote verrassing, maar Livingston weet wel een verrassende wending te geven aan het familieleven van Fallon.

Ondanks het doorzichtige karakter van Fallon en de vele clichés die de revue passeren, is Onverschrokken een heerlijke empowering YA-roman. Deze pageturner is een must-read voor fans van onverschrokken, stoere vrouwelijke helden.

Eindoordeel: