Historische romansRecensiesYoung Adult

Rose onder vuur – Elizabeth Wein

Iris1971 views

Rose onder vuur is het verhaal van Rose Justice, pilote uit de Verenigde Staten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wil ze graag helpen, dus ze is onder de vleugel van haar oom een van de vliegers voor Air Transport Auxiliary. Maar wanneer Rose op de verkeerde plek landt, wordt ze gevangengenomen door de Duitsers en beland ze in Ravensbrück, het beruchte vrouwenconcentratiekamp.

Een ander verhaal

Het verhaal van Rose is wat anders dan vele andere boeken over WOII overlevers. Rose is een Amerikaanse vrouw en vrijwillig naar Europa gekomen om te helpen in de oorlog. Ze is geen Joodse, of verzetsstrijder, of gevechtspiloot. Ze komt bij toeval op de verkeerde plek terecht, waardoor ze wordt gevangengenomen. Naast de niet-standaard point of view, is ook het kamp Ravensbrück niet veel besproken in de YA-literatuur. Dit maakt Rose onder vuur een origineel boek.

Schrikbarend surrealistisch

De omstandigheden in Ravensbrück zijn vreselijk en surrealistisch. Het is niet voor te stellen dat dit zich echt afspeelde, dat hier echt medische experimenten plaats vonden, dat hier tienduizenden vrouwen hun dood vonden. Helaas is dat wel de realiteit, en met dit boek laat Elizabeth Wein ook hun verhaal zien. Rose onder vuur bezorgt je kippenvel, en niet op de juiste manier. Vooral de beschrijvingen van de schrijnende honger gaan door merg en been.

Dagboek en gedichten

Rose schrijft haar verhaal in de eerste persoon: Rose onder vuur is haar verhaal genoteerd in haar notitieboekje. Hierdoor lijkt het alsof ze de lezer rechtstreeks aanspreekt, je voelt je verbonden met Rose en leeft mee met haar verhaal. Een prachtig extraatje zijn de gedichten die Rose schrijft. De gedichten zijn ontroerend maar kunnen de horror van Ravensbrück nog beter onder woorden brengen dan alleen een verhaal kan doen.

Ik droomde van jouw
warme armen, van troost en kracht
dicht tegen je aan,