Zomeravond – Suzanne Vermeer

Iris886 views

Het volgende seizoen dient zich aan, dus het is tijd voor de volgende seizoensthriller van Suzanne Vermeer! Met Zomeravond wordt je weer op je wenken bedient. Twaalf jaar geleden werd Laurens zusje vermoord. Nu wil ze bewijzen dat de man die hiervoor veroordeeld werd onschuldig is. Lees je Zomeravond ademloos in een avond?

(Ont)spanning

In Zomeravond neemt Vermeer je mee naar Frankrijk, waar Lauren met haar zusje Celeste en hun ouders op vakantie zijn. Maar op een avond keert Celeste niet terug van een bezoek aan de discotheek. Al vanaf pagina 1 is het duidelijk dat Celeste zal verdwijnen, maar toch weet Vermeer de spanning goed op te bouwen. In de tijd die Lauren en Celeste samen doorbrengen tijdens hun vakantie heb ik ook regelmatig m’n adem ingehouden tijdens scènes, ondanks dat je weet dat ze pas later zal verdwijnen. De eerste helft van het boek wordt de spanning opgebouwd, en het duurt relatief lang voordat Celeste ook echt verdwijnt.

Twaalf jaar later wordt Lauren gecontacteerd door een Franse misdaadjournaliste met een true crime-podcast. Was de moordenaar van haar zusje wel echt de moordenaar? Samen met de hulp van zijn advocaat gaan ze terug naar Frankrijk, om de waarheid te achterhalen. Na deze sprong in de tijd komt Zomeravond echt goed op gang. Want wie kun je vertrouwen en wie niet?

Personages

Vermeer weet de personages precies goed te doseren: er zijn niet te veel (kleine) bijrollen, en de personages die belangrijk zijn voor het verhaal worden echt uitgediept. Bijvoorbeeld Celeste, de jonge onbezonnen zus waar ik me echt aan kon storen. Ze weet Lauren tot het uiterste te drijven, maar ondanks alles merk je dat ze om elkaar geven. Of de hulpvaardige politieagent die je níet helemaal kan vertrouwen, maar waar Lauren toch een soort genegenheid voor begint te voelen. Kun je hem vertrouwen? Of probeert hij Lauren om de tuin te leiden?

De meeste hoofdstukken zijn vanuit het perspectief van Lauren of Nadine, maar er zijn ook een aantal hoofdstukken waarbij het onduidelijk is wiens perspectief dit is. Gaandeweg het verhaal wordt dit duidelijk, en ook hiermee wordt de spanning opgebouwd.

Vermeer heeft met Zomeravond weer een fijne thriller neergezet. De combinatie van zorgvuldig de opgebouwde spanning van de verdwijning, en personages waar je precies genoeg van weet om mee te leven en niet genoeg om ze volledig te vertrouwen zorgen ervoor dat je het boek in één adem uit wil lezen.

Uitgeverij: A.W. Bruna