KinderboekenRecensies

Zullen we vriendjes zijn? – Sam McBratney & Anita Jeram

Iris779 views

De klassieker Raad eens hoeveel ik van je hou! zal bij veel kinderen en volwassenen in de kast staan. In dit vervolg krijgt Hazeltje een vriendje. Zullen we vriendjes zijn is een prachtig prentenboek over vriendschap en samen spelen.

Na 25 jaar…

Raad eens hoeveel ik van je hou! is gepubliceerd in 1994, maar na dik 25 jaar is er een nieuw boek over Hazeltje. Opvallend, want meestal zit er niet zóveel tijd tussen twee delen. Zullen we vriendjes zijn? gaat ook over Hazeltje, maar verder is het prentenboek ook prima op zichzelf (voor) te lezen. De illustraties van Jeram zijn liefelijk en zeer complementair aan het verhaal.

Vriendschap

Het thema van dit boek is vriendschap, of samen spelen. Voor jongere kinderen is vriendschap minder gecompliceerd: wanneer je samen speelt, kan je vriendjes zijn. In Zullen we vriendjes zijn? gaat Hazeltje op zoek naar iets leuks. Hij speelt met z’n spiegelbeeld en met z’n schaduw, tot hij een verrassing tegenkomt: een ander konijntje genaamd Sterre. Samen gaan ze spelen.

Met Zullen we vriendjes zijn? heeft McBratney een potentiële nieuwe klassieker neergezet. Het prentenboek, met de herkenbare illustraties, laat zien hoe Hazeltje gaat spelen met Sterre, zijn nieuwe vriendje.

Uitgeverij: Lemniscaat
Vertaler: Jesse Goossens