Zusters van Tarakan – David Meijer

Iris475 views
Zusters van Tarakan - David Meijer - Readalicious-min

Het waargebeurde verhaal van Mila Herman, die samen met een twintigtal andere zusters met het Rode Kruis naar Tarakan, een klein olie-eiland voor de kust van Borneo, wordt gestuurd. Omgeven door de dichte jungle wachten de soldaten op wat komen gaat. Dan bestormen duizenden Japanse troepen het eiland…

Geschiedenis

Persoonlijk heb ik weinig kennis van hoe de Tweede Wereldoorlog in voormalig Nederlands-Indië werd beleefd, op nog wat flarden van mijn geschiedenislessen na. In Zusters van Tarakan leef je mee met het verhaal van Mila – en met haar verhaal leer je een hoop over hoe de oorlog in deze gebieden werd bevochten. De roman is natuurlijk geen volledige feitelijke geschiedenis, het is juist méér dan cijfers en landkaarten die je bij een geschiedenisles zou krijgen. Met Mila’s verhaal weet David Meijer deze kant van de oorlog een gezicht te geven – een die een onuitwisbare indruk zal maken.

De onderlinge verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen en de Nederlandse bezetters worden duidelijk gemaakt, maar ook hoe men keek naar de oorlog in Europa. Er is een hoop (onderliggend) racisme op de manieren waarop verschillende groepen elkaar behandelen. Hiermee snijdt Zusters van Tarakan een ander belangrijk onderwerp aan.

Tijdssprongen

Zusters van Tarakan start langzaam – dag per dag en uur per uur leer je Mila, haar nieuwe collega’s en vrienden en Tarakan kennen. Later in het boek gaat de tijd sneller, en zijn de tijdssprongen ook groter. Er wordt wel verwezen naar de gruwelijkheden van het gevangenschap, maar het is duidelijk dat het verhaal van Tarakan centraal staat. De schrijfstijl van Meijer leest snel weg, waardoor ik het boek niet weg kon leggen en binnen twee dagen had gelezen.

Spanning

De sluimerende spanning over wat er gaat gebeuren is vanaf de eerste pagina aanwezig. Mila en de andere zusters weten niet waar ze heen vliegen wanneer ze in het vliegtuig moeten stappen. Ondanks alle geheimzinnigheden en dat men wel wéét dat de Japanners er aan komen, blijven de zusters pogingen doen om zo normaal mogelijk hun taken op te pakken. Maar wanneer de Japanners binnen vallen, beginnen de gruwelijkheden echt. Onderdrukking, intimidatie, kampen en massa executies passeren de revue. Meijer weet al deze gruwelijkheden door de ogen van Mila op te tekenen op een manier waarop je geraakt wordt. De persoonlijke noot – en vooral nog dat dit waargebeurd is – zorgt ervoor dat je je ogen niet kan sluiten. Het verhaal van Mila is indrukwekkend en grijpt je bij de keel.

Zusters van Tarakan maakt een onuitwisbare indruk op haar lezers. Feit en fictie lopen naadloos in elkaar over, waarmee Meijer een levensechte blik op de gebeurtenissen op Tarakan weet te geven.

De auteur geeft ook in het nawoord aan hoe hij deze tijdlijn en gebeurtenissen heeft kunnen reconstrueren aan de hand van getuigen, boeken, gesprekken met organisaties en meer. Ik ben onder de indruk dat iemand die níet bij deze gebeurtenissen is geweest, zo’n meeslepend en levensecht verhaal hiervan heeft kunnen maken.

Uitgeverij: Atlas Contact