Schrijven

Hoe omzeil je de slushpile?

Iris625 views
Slushpile stapel papieren - Foto: Pixabay / Myrfa

Je bent er klaar voor: je verhaal is af en klaar om gepubliceerd te worden. Alleen nu sta je voor het volgende obstakel: de gevreesde slushpile. Deze stapels staan erom bekend om ellenlang te zijn – regelmatig zetten uitgeverijen ook een stop op het insturen van manuscripten. Daarnaast is de kans om uit de slushpile gevist te worden ook niet zo groot. Dus hoe omzeil je de slushpile?

Schrijfwedstrijden

Doe mee aan een schrijfwedstrijd! Uitgeverijen hebben regelmatig schrijfwedstrijden, en regelmatig is de prijs voor de winnaar een boekencontract. Dit is voor beide partijen fijn: de uitgeverij weet al wat ze in huis haalt, en jij hebt extra oefening. Vaak kun je namelijk niet zomaar je al geschreven manuscript insturen, maar moet je bij een schrijfwedstrijd voldoen aan een aantal eisen. We zetten regelmatig een aantal schrijfwedstrijden op een rijtje, kijk ook hier, of volg je favoriete uitgeverijen op social media!

Literaire agenten

Een andere manier om op te vallen is door middel van een literair agent. In Nederland hebben we een aantal literaire agentschappen, waarvan Marianne Schönbach Literary Agency en Sebes & Bisseling de bekendste zijn. Een literair agent bemiddelt tussen jou als auteur en de uitgeverijen. In ruil daarvoor krijgen ze natuurlijk wel een deel van de opbrengst. Stuur dus ook je manuscript naar een literair agentschap.

Publiceer op andere plekken

Zoals in literaire tijdschriften, of online. Begin bijvoorbeeld een blog met je schrijfsels, of maak slim gebruik van social media. Als je steeds bekender wordt en je naam regelmatig valt, zal een uitgeverij sneller je manuscript bovenop de slushpile leggen om te lezen.

Leer de juiste mensen kennen

Net als in andere branches is het belangrijk om de juiste mensen te kennen. Heb je een uitnodiging voor een boekpresentatie? Ga erheen en praat met de medewerkers van de uitgeverij ter plekke! Ze staan meestal open voor een praatje en kunnen wellicht wat tips geven. Als je geluk hebt kun je misschien je verhaal pitchen en contactgegevens van een uitgever of redacteur scoren – Lucia kan hierover meepraten.

En waar je je manuscript ook inlevert, zorg ervoor dat je voldoet aan de eisen en er verzorgd uit ziet. Zo maak je meteen een goede indruk!

Iris heeft een bachelor Engelse taal en cultuur en een master Literair Bedrijf, en heeft sindsdien diverse redactionele en marketingfuncties vervuld bij uitgeverijen van boeken en tijdschriften. Momenteel werkt ze ook tussen de boeken: op de marketing & communicatie afdeling van een bibliotheek! Buiten werktijd zit ze ook met haar neus in de boeken: van YA tot fantasy en van feelgood tot non-fictie, geen genre blijft ongelezen. Wanneer ze niet zit te lezen, rijdt ze op haar motor of staat ze graag in de keuken.