Schrijven

Ik schreef een boek in Google Docs: de voor- en nadelen

Lucia10 comments8390 views
boek schrijven in google drive

Als je een verhaal of manuscript wilt schrijven, maak je dan vooral géén zorgen om schrijfsoftware. Ja, het bestaat en je kan het kopen. Mijn tip: gebruik gewoon wat je zelf fijn vindt werken. Je kunt een boek schrijven in Evernote, Word of gewoon met pen en papier. Ik heb wel wat speciale schrijfsoftware geprobeerd, zoals Ywriter6, maar uiteindelijk was ik langer bezig met het uitvogelen hoe alles werkte en het naar mijn zin instellen, dan dat ik aan het schrijven was.

Mijn favoriet? Google Docs! (wil je weten hoe je een boek schrijft en opmaakt in Word, dan schreef ik daar een blog op op mijn schrijverswebsite)

De voordelen van Google Docs:

  • Overal werken vind ik het allergrootste voordeel. Onderweg in de trein op mijn werklaptop, thuis op mijn persoonlijke laptop en desnoods op mijn mobiel. Google neemt alle drempels om te schrijven weg. Google Docs betekent dat je op ieder device kunt werken, ook als je geen internet hebt.
  • Automatisch opslaan: Ctrl + S no more, want Google Docs slaat automatisch op. En dat is heerlijk.
  • Versiebeheer: met Google Docs heb je geen honderdduizend versies op je computer staan, maar gewoon één bestand. Je kunt altijd terug naar een oude versie met de functie: Revisiegeschiedenis.
  • Installeer nuttige Add ons zoals Track my Words. Tijdens de National Novel Writing Month hield het tooltje mijn woordenaantal per dag bij. Handig als je een doel voor jezelf stelt.
  • Deel je documenten met je proeflezers en je hebt altijd de laatste feedback bij de hand (of deel een kopie als je het echte document niet wilt delen). Je proeflezers kunnen namelijk real-time in het document werken en jij kunt het gelijk verwerken. Ideaal, zo samenwerken!
  • Geen computercrashstress. In de laatste fase van mijn manuscript heb ik het opgeslagen in Microsoft Word. Uiteindelijk moest het toch. Toen kreeg ik nachtmerries over hoe mijn computer zou crashen en dat alles weg zou zijn. Niet chill. Doe mij maar de Google Cloud.

De nadelen van Google Docs:

    • Je moet een account aanmaken, tenzij je al Gmail hebt. Je kunt ook een Google-account aanmaken op je Outlook of Yahoo-adres, dat maakt dan weer niet uit.
    • Docs heeft geen standaard spellingscontrole, maar gelukkig kun je dat ook jezelf aanleren.
    • Voordat je je manuscript naar een uitgeverij gaat sturen, moet je eerst alle opmaak fixen. Google Docs heeft geen verborgen tekens-functie en voegt automatische tabs in. Deze kun je niet controleren, zoals harde tabs (de pijltjes) in Microsoft Word. Ook moest ik nog handmatig de pagina-eindes toevoegen. Dit heeft mij nog wel drie uur werk gekost (70.000 woorden), maar ik vind het de voordelen waard.

(ja, er staat een spatie teveel)

Succes!

Ben je nu klaar om je boek (manuscript) in te sturen naar een uitgeverij, lees dan dit blog!

Leest, schrijft en bewondert. Haar laatste roman is 'De geur van een moeder'. Haar debuutroman 'Niemand zoals hij' verscheen in 2020. Deze roman is genomineerd voor de Hebban Debuutprijs 2020. Ze publiceerde verder bij Extaze, De Revisor en De Optimist. Heeft een schrijverswebsite.

10 reacties

  1. Hoi Lucia, kan ik als redacteur in Docs op vergelijkbare wijze werken als in Word? Dus:
    1) redigeren via ’track changes’ en
    2) opmerkingen maken in de kantlijn?

  2. Hoi Rob,

    Ja, en ja ;). Dat kan allebei. Het mooie is ook, dat je met meerderen tegelijkertijd in een document kan werken. Dus stel ik laat jou een hoofdstuk nalezen, dan kan ik real-time zien wat jij in het document corrigeert en zou ik weer sneller kunnen beginnen met het verwerken van feedback. Probeer het eens uit, zou ik zeggen.

    Groetjes,
    Lucia

  3. Wat een herkenning.
    Als gebruiker van het eerste uur ben ik blij om deze blog te lezen!
    Ik dacht dat ik inmiddels maar tot een obscuur groepje behoorde, maar je geeft een helder plan aan voor de toepassing van Google Docs bij het schrijfwerk en ik kan ze allemaal onderschrijven.
    gr
    Jan Bulsink

  4. Hi Lucia,
    dit is een mooi en prettig blog! Wat dat betreft ben ik nu idd fan
    Tav Google docs en nu vooral ook Drive ben ik super fan.
    Om een saai voorbeeld te geven. Ik kwam in een bestuur terecht waarin per keer ruim twee uur werd vergaderd en de agenda werd desondanks nooit helemaal afgerond.
    Na mijn introductie van docs en Drive heb ik de vergaderduur ingekort to 30 minuten! Puur door de vorm van samenwerking die daar mee mogelijk is. Dat de duur daarna weer toenam is niet erg, want de gewonnen tijd werd nu aan de inhoud besteed.
    Maar goed,
    ~dit zijn verhalen die niet hier thuis horen 🙂
    Groet Jan

  5. sinds mijn pc vanuit 2011 oud wordt… ja 10 jaar al! heb ik op WORD alles bewaard ,, ik schrijf niet veel via google docs alleen dingen die ik niet wil vergeten of verloren laat gaan..

    WORD blijft toch mijn beste… maar wie weet

Laat een reactie achter